Denna uppförandekod gäller alla som BESAB köper in tjänster eller produkter av. BESAB:s leverantörer förväntas respektera uppförandekoden och kontrollera att dessa regler följs i hela leveranskedjan
Följa ILO:s kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering, föreningsfrihet samt organisationsrätt (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och 182).
Följa FN:s barnkonvention, artikel 32.
Leverantören ska bedriva en legitim affärsverksamhet där penningtvätt eller olagliga betalningar inte förekommer.
Leverantören ska inte använda eller avslöja känslig information ej heller lämna ut personuppgifter.
Respekt
Leverantörens verksamhet ska ta hänsyn till miljön och följa den lagstiftning som gäller inom området både i tillverkningslandet och internationellt. Rutiner ska finnas för att säkerställa att varorna har producerats och transporterats under förhållanden som är som lägst förenliga med följande;
Arbetsmiljölagstiftning och internationella lagar och regler inom området ska utgöra en lägsta nivå för arbetsmiljön.
Internationell arbetsrätt samt lagstiftning om minimilön, och det socialförsäkringsskydd som gäller i tillverkarlandet.
Produkter och tjänster ska levereras på ett sådant sätt att de uppfyller relevanta miljö-, kvalitets- och säkerhetskrav och vara säkra om de används på avsett sätt.
Ha nolltolerans mot beteenden, uttalanden eller skämt som av andra kan uppfattas som kränkande.
Tillit
Följa gällande nationell och internationell lagstiftning avseende miljö, hälsa och säkerhet samt med fördel arbeta utifrån internationella standarder och branschstandarder.
Se till att anställda har en relevant säkerhets- / utbildning för sitt arbete samt att arbete utförs på frivillig basis utan tvång.
Leverantörer för verksamhet i Sverige åtar sig att följa Diskrimineringslagen (2008:567).